⭕️ فوری | ۶۰ هکتار از اراضی حفاظتشده دربادام قوچان در آتش سوخت
👤رحمان حسین زاده، رئیس اداره محیط زیست قوچان:
🔹این آتشسوزی توسط مردم به فرمانده یگان حفاظتمحیطزیست اعلام شد اما به دلیل عدم اطلاعرسانی موقعیت دقیق آتش و صعبالعبور بودن منطقه سه تن ازماموران ساعت 20 به شرق منطقه آتشگرفته رسیدند و با تجهیزاتی اندک همچون بیل و آتشکوب ساعت 6 صبح روز بعد آتش را مهارکردند.
🔹منشأ آتشسوزی مشخص نیست اما به احتمال قوی دلیل بروز حادثه سهلانگاری گردشگران یا چوپانان منطقه در محل اتصال منطقه گردشگری شمخال با دربادام بودهاست و به دلیل وزش باد حجم آتش گسترش یافتهاست.
🔹 ۲۱اصله درخت اُرس قدیمی با قدمتی بالغ بر ۲۰۰ سال و ۲۵اصله سایر درختان بومی منطقه و گونههای گیاهی متفاوتی از جمله درمنه، گون و... در جریان این حادثه در آتش سوخت.
🔹میزان خسارت مالی در محیط زیست قابل براورد نیست و گیاهانی که از بین رفته و خاک و هوای آلوده شده را نمیتوان سنجید.
🔹چون منطقه درجه یک است پوشش گیاهی آن سال آینده بازسازی میشود اما برای بازسازی و جایگزینی این درختچهها 500 تا 200 سال زمان نیاز دارد. این آتشسوزی 31 تیرماه اتفاق افتاده و یکم مردادماه مهار شد.
🔹منطقه حفاظت شده دربادام در شمال شرقی شهرستان قوچان و در بخش باجگیران قرار دارد که به دلیل ارزش بوم شناختی بالا و همجواری با منطقه حفاظت شده تندوره و کشور ترکمنستان و داشتن زیستگاههای باارزشی چون آق کمر، قاطرریش ، آسلمه، دره دربادام و دره شمخال به عنوان منطقه حفاظت شده مورد تصویب شورای عالی محیطزیست کشور قرار گرفته است.|ایسنا
✅ #قوچان_خبر مرجع اخبار رسمی و موثق قوچان👇👇👇
https://telegram.me/joinchat/BEJp9DuyRKHUzU_evUfoIQ
*******************
1- در سال های اخیر موج گریز شهروندان به کوه و کتل مرسوم شده که یعنی کوه نوردی. هر یکی پرچم دار گروهی خرد و کلان و پیر و جوان و مرد و زن می شود، بدون کمترین آموزشی در خصوص کوه نوردی، یا کوه پیمایی، یا طبیعت شناسی یا رفتار در طبیعت یا رفتار با طبیعت و ... بدون هیچ مسؤلیت انسانی در توجه به محیط زیست یا نیتی در حفظ آن! این از درهم شکستن طبیعت و کندن بوته های و جمع کردن هیزم برای آتش، یورش به پوشش گیاهی برای گرد آوری آنوخ و آویشن و آنغوزه و کمای و نمدانم هرکسی هرچه که می شناسد....یا تخریب طبیعت زیر نام شن اسکی، یا در خیلی از مواقع رها کردن زباله های در دل طبیعت...
روشن کردن آتش در این احوال و بعد رها کردن آن به حال خود بعد از رفع نیار، امری کاملا بدیهی و طبیعی و عادی و نوعی "حق" انسانی خود دانستن است!!
2- وقتی در همین پارک نشاطِ مربوط به محیط شهریِ زیر نظر و منترل شهرداری پاره ای از مردم، در غلغله جمعیت در روزهای تعطیل و شب هاب ماه رمضان و ... در گوشه گوشه پارک آتش می کنند و هیچ ملاحظه مردم را ندارند و هیچ کسی هم نیست تا بر سبیل یادآوری، تذکاری دهدشان، دیگر از بیان گردان چه امید؟
3- پای چوپانان نباید بی مهابا به چنین حوادثی کشانده شود! چه، اینان در درازنای زمان بوده اند و زندگی و کار و مشی در طبیعت را بلدند و زبان مادر طبیعت را می فهمند و از او حرف شنوی لازم دارند. هرچند آموزش به روز هم باید توسط سازمان های مرتبط نظیر جهاد کشاورزی و محیط زیست و ... داشته باشند.....